کنترل هوشمند روشنایی
کنترل روشنایی در یک دفتر کار هوشمند اهمیت ویژهای دارد. در یک دفتر کار هوشمند از لامپ ها و منابع نوری با قابلیت تغییر شدت نور (Dimmable ) استفاده میشود. با استفاده از سنسورهای هوشمند که توانایی اندازه گیری شدت نور محیط را دارند می توان شدت نور لامپ ها را به گونهای تنظیم کرد که همواره شدت نور محیط در بازه خاصی قرار بگیرد. همچنین می توان با استفاده از سنسورهای تشخیص حضور، حضور افراد در ناحیه های مربوط را تشخیص داد و در صورت عدم حضور روشنایی آن ناحیه را خاموش کرد جهت کنترل روشنایی در یک دفتر کار هوشمند دسترسی های متعددی از جمله کلیدهای هوشمند، تاچ پنل، تلفن همراه، دستیارهای صوتی و ریموت کنترل های هوشمند وجود دارد که می توان از آنها در هر ناحیه استفاده نمود. سیستم روشنایی یک دفتر کار هوشمند را میتوان طوری برنامهریزی کرد تا هنگام ورود به دفتر کار، روشنایی های مربوطه به صورت خودکار روشن شده و یا با اجرای سناریو ورود به صورت دستی روشن شوند، همچنین هنگام خروج با فشار دادن یک دکمه کلیه روشنایی ها را یکجا خاموش کرد.
تهویه هوشمند
معمولاً نیاز است سیستم تهویه در یک دفتر کار به گونهای طراحی شود تا هنگام ورود، دفتر کار در دمای مطلوبی باشد اما در دفاتر کار عادی هنگام خروج از دفتر کار برای جلوگیری از مصرف بیهوده برق و صرفه جویی در مصرف انرژی در زمان عدم حضور کارکنان در دفتر کار، سیستم تهویه را خاموش می کنند در نتیجه در روز کاری بعد و هنگام ورود، دفتر کار دمای مطلوبی ندارد و معمولاً چند ساعت بعد به دمای مطلوب میرسد اما در یک دفتر کار هوشمند میتوان سیستم تهویه را به صورت دلخواه برنامهریزی کرد تا نه تنها در مصرف انرژی به میزان قابل توجهی صرفهجویی کرد بلکه در زمان ورود و حضور در دفتر کار هوشمند خود همواره دمای هوا در وضعیت مطلوبی باشد بدین صورت که مثلاً یک الی دو ساعت قبل از شروع ساعت کاری سیستم تهویه را روشن نموده و دمای هوا را تا رسیدن شما به دفتر کار هوشمند به حد مطلوبی برساند و در زمان خروج شما از دفتر کار نیز به صورت خودکار خاموش کند.
سیستم امنیتی هوشمند
در یک دفتر کار هوشمند نیز مثل هر مکان دیگری سیستم امنیتی جزء ملزومات آن مکان محسوب میشود. میتوان سیستم امنیتی را در یک دفتر کار هوشمند طوری برنامهریزی کرد تا هر فرد دسترسیهای مربوط به خود را داشته باشد و سلسله مراتب و رده های امنیتی را به خوبی به اجرا در آورد. با هماهنگی میان سیستم امنیتی و سایر سیستم ها کارایی یک دفتر کار هوشمند به میزان قابل توجهی بالا میرود. شما می توانید هنگام خروج و با فعال کردن سیستم امنیتی سناریو خروج را نیز به طور خودکار به اجرا در آورید و سیستم روشنایی و تهویه و سایر سیستم ها را نیز خاموش کنید و یا بالعکس با اجرای سناریوی خروج سیستم امنیتی را نیز فعال کنید.
سیستم های اعلان حریق و نشت گاز و آب نیز جزء سیستم های امنیتی محسوب شده و اهمیت ویژهای دارند. در یک دفتر کار هوشمند علاوه بر حفاظت در برابر سارقان به حفاظت در برابر حریق و نشت گاز و آب نیز نیاز است تا از اموال و مدارک سازمان به خوبی به مراقبت به عمل آید و در صورت بروز حوادث با هشدارهای نوری مانند روشن و خاموش کردن لامپ ها و فلاشر ها و هشدارهای صوتی مثل آژیرها و ارسال هشدار های متنی به تلفن همراه شما اقدامات به موقع و پیشگیرانه بعمل آید. همچنین میتوان از تجهیزات کنترل دسترسی هوشمند برای دسترسی افراد به نواحی مختلف دفتر کار هوشمند استفاده نمود تا از ورود افراد غیر مجاز به آنجا جلوگیری کرده و همچنین در صورت نیاز از ورود و خروج افراد مجاز نیز گزارش تهیه نمود.
پرده هوشمند
از پرده های هوشمند در یک دفتر کار هوشمند میتوان علاوه بر حفاظت در برابر تابش مستقیم نور خورشید می توان با هماهنگی سیستم روشنایی هوشمند نور محیط را به درستی تنظیم کرد طوری که بخشی از نور محیط توسط نور خورشید و روشنایی بیرون تامین گردد و در صورت نیاز شدت نور منابع نوری را به صورت خودکار زیاد کرد تا نور محیط به حد مطلوبی برسد و در مصرف انرژی نیز به میزان قابل توجهی صرفهجویی کرد. همچنین میتوان از این سیستم در جلسات استفاده کرد تا هنگام برگزاری جلسات، پرده ها بسته شده و پرده ویدئو پروژکتور نیز باز شده و آماده ارائه باشد.
قفل های هوشمند
قفل های هوشمند نیز کاربرد بسیاری در یک دفتر کار هوشمند دارند و میتوان از آنها برای ایجاد محدودیت اشخاص در ورود به هر بخش و کنترل دسترسی افراد در یک دفتر کار هوشمند استفاده کرد. بدون اینکه نیازی به کلیدهای مکانیکی باشد افراد مجاز از طریق تشخیص چهره، اثر انگشت، رمز و کارت میتوانند وارد بخش مربوطه بشوند و همچنین در صورت جابجایی افراد در یک سازمان بدون اینکه نیاز به نگرانی در مورد تهیه کپی از کلیدهای تحویل شده به افراد باشید می توانید به راحتی اطلاعات فرد قبلی را از روی قفل پاک کرده و اطلاعات فرد جدید را وارد کنید و دیگر نگرانی ای بابت بابت ورود فرد قبلی به آن بخش را نداشته باشید. همچنین در صورت نیاز و یا بروز مشکلات، شما به راحتی می توانید از ورود و خروج افراد به بخش مربوطه گزارش تهیه کنید و از وضعیت آن مطلع باشید این امکان برای شما وجود دارد که در صورت نیاز و عدم حضور شما یا افرادی که به یک بخش دسترسی دارند از طریق نرم افزار تلفن همراه قفل مربوطه را باز کنید تا بتوان به صورت موقت به آنجا دسترسی داشت.
آیفون و تلفن تحت شبکه
تلفن های تحت شبکه جایگزین بسیار مناسبی برای تلفن های عادی و حتی تلفن های سانترال میباشند. این تلفن ها قابلیت های بسیاری دارند که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- سیستم عامل اندروید با امکان نصب سایر نرم افزارهای اندروید از جمله نرم افزارهای خانه هوشمند و کنترل تجهیزات دفتر کار هوشمند
- پاسخگویی به تماس های آیفون تحت شبکه و باز کردن درب
- امکان برقراری تماس صوتی و تصویری با قابلیت انتقال تماس به تلفن همراه شما در صورت عدم حضور شما در پشت میزتان
- امکان برقراری تماس و ارتباط داخلی به صورت صوتی و تصویری